lifestyle
Członek Kadry Narodowej został ambsadorem: pozwalam się nim jedynie przejechać

Bogdan Czarnik członek Kadry Narodowej w Reiningu posiada już na swoim koncie mnóstwo nagród w dyscyplinach związanych z jazdą konną. Został niedawno ambasadorem jednej z marek samochodów – jak wygląd współpraca oraz od czego się zaczęło opowiedział w wywiadzie.
Jesteś jednym z ambasadorów samochodów marki SsangYong. Dlaczego zwróciłeś uwagę właśnie na te koreańskie samochody?
Pewnego dnia zjawiłem się na evencie, na którym prezentowano SsangYongi. Stwierdziłem, że to całkiem niezłe samochody. Wówczas moją uwagę przykuł model Rexton. Po rozmowie z Mariuszem Jakimiukiem, który jest szefem SsangYonga w Polsce, doszliśmy do porozumienia, a potem nawiązała się trwająca po dziś dzień współpraca.
Teraz jednak jesteś w posiadani modelu Ssangyong Actyon Sports. Skąd taka zmiana?
Potrzebowałem samochodu, który byłby w stanie ciągnąć przyczepę, a także pomieścić sporą ilość sprzętu niezbędnego do dyscypliny, którą się zajmuję. Ssangyong Rexton sprawdzał się świetnie, ale Actyon Sports jest nieco większy i bardziej praktyczny ze względu na specyfikę sportu, który uprawiam, czyli jeździectwo.
Jak się sprawuje SsangYong Actyon Sports w terenie?
Jeździ się nim doskonale i praktycznie nie ma miejsca, do którego nie można byłoby nim dotrzeć. Świetnie sprawdza się na trasie oraz w terenie. Czuję się w nim bezpiecznie. Do tej pory nigdy mnie nie zawiódł. Dla mnie najważniejsza jest jednak część ładunkowa, czyli bagażnik i hak do przyczepy. Ważną rzeczą, na którą warto zwrócić uwagę to fakt, że bagażnik w Actyon Sports jest szczelnie oddzielony od części przeznaczonej dla kierowcy i przewozu osób. Kiedy jadę na zawody zabieram ze sobą masę sprzętu jeździeckiego, który potem nieprzyjemnie pachnie. Naprawdę miło wraca się, w suchej kabinie, która nie przepuszcza zapachów z bagażnika.
A jak z eksploatacją?
Tu również nie mam powodów do narzekań. Średnio spala zaledwie ok. 8 litrów paliwa na sto kilometrów.
Ssangyong Actyon Sports w kolorze białym to podobno jedyny taki model tego samochodu w Polsce. Czujesz się wyróżniony, że to właśnie Ty nim jeździsz?
Ten model przypomina nieco amerykańskiego pickupa Forda F 150.
Czy znajomi często chcą od Ciebie pożyczać samochód?
Mam taką zasadę, że nie pożyczam nikomu swojego samochodu. Pozwalam się nim jedynie przejechać i to najczęściej pod moim czujnym okiem (uśmiech).
Od jak dawna uprawiasz jeździectwo?
Od ponad 20 lat.
Skąd wzięła się u Ciebie pasja do tego sportu?
Swego czasu byłem fanem westernów. Było też ich sporo w telewizji. Zawsze z zaciekawieniem przyglądałem się kowbojom. Mój dziadek także hodował konie. Niestety dość wcześnie odszedł i nie zdążył mnie osobiście uczyć fachu, którym dziś się zajmuję. Z czasem jednak sam z siebie zacząłem jeździć konno, a potem uczyniłem z tego sposób na życie. Obecnie przygotowuję się do zawodów oraz trenuję swoje konie w ośrodku Janiowe Wzgórze w Rzeszowie.
Dyscypliną, w której jesteś specjalistą to reining. Opowiedz o tym coś więcej.
Niektórzy mylą to z byciem kowbojem, ale ja jestem reinerem. Reining to ujeżdżanie konia w stylu westernowym przy dużej prędkości, którego także nie należy mylić z rodeo. Podczas zawodów koń porusza się galopem i trzeba jak najdokładniej przejechać zadaną trasę.
Uczysz jazdy konnej także przyszłych aktorów w jednej z warszawskich szkół filmowych.
To prawda, uczę w Warszawskiej Wyższej Szkole Filmowej, żeby umieli udawać, że jeżdżą konno (śmiech).
Często można zobaczyć Cię na zdjęciach z aktorką Anną Powierzą, która także jest ambasadorką marki SsangYong. Co Was łączy?
Tak, jak wspomniałaś, oboje jesteśmy ambasadorami samochodów SsangYong i wielkimi miłośnikami koni. Poznaliśmy się dwa lata temu przy okazji zawodów środowisk twórczych w Zakrzowie. Bardzo się polubiliśmy. Dobrze czujemy się w swoim towarzystwie. Jak czas nam pozwala, to od czasu do czasu spotykamy się, by razem potrenować i porozmawiać o wspólnych pasjach. Ania odwiedziła mnie kiedyś w Janiowym Wzgórzu, kilka razy spotkaliśmy się przy okazji różnych imprez, kibicowała mi też podczas Pucharu Polski w reiningu.
Jakimi zasadami kierujesz się w życiu?
Robię wszystko, żeby być szczęśliwym i chyba mi się to udaje. Mam wspaniałą 17-letnią córkę, która także kocha konie. W tym roku zadebiutuje w zawodach jeździeckich. Mocno trzymam za nią kciuki i jestem z niej dumny.
Rozmawiała Martyna Rokita
lifestyle
Czy POLSKA obroni się przed ROSJĄ? Piotr „Soyers” Soyka z „Siły Specjalne Polska” o zagrożeniu wojny
news
TEDx Kamionek 2024: Rewolucja AI, Sztuki i Architektury – Oto, co czeka Nas w Przyszłości!

Konferencja TEDx Kamionek | Beyond Boundaries połączyła technologie, sztukę i kreatywność w Warszawie. W wydarzeniu wzięli udział innowatorzy, którzy zdradzili, jak przyszłość sztucznej inteligencji i wirtualnych społeczeństw wpłynie na naszą rzeczywistość.
28 listopada 2024 roku w warszawskiej Hali Koszyki miało miejsce jedno z najważniejszych wydarzeń tego roku – TEDx Kamionek | Beyond Boundaries: Ai, Art & Architecture. Konferencja, będąca częścią wystawy Artintell, zgromadziła artystów, naukowców oraz twórców, którzy wspólnie dyskutowali o roli technologii w sztuce, architekturze oraz przyszłości wirtualnych społeczeństw. To był dzień pełen inspiracji, który pozwolił uczestnikom spojrzeć na przyszłość z zupełnie nowej perspektywy.
Wydarzenie otworzył Piotr Senkus, który podkreślił wartość konferencji TEDx jako miejsca wymiany myśli i promowania innowacyjnych idei. Po jego przemowie, Michał Domański przejął prowadzenie, zapraszając pierwszych prelegentów – Pawła Garusa i Jerzego Woźniaka z zespołu mode:lina. Ich wystąpienie udowodniło, że ograniczenia – zarówno technologiczne, jak i finansowe – mogą stać się motorem napędowym dla kreatywności. Architekci zaprezentowali swoje unikalne podejście do projektowania, w którym z pozornie zwykłych materiałów powstają niesamowite, funkcjonalne i estetyczne przestrzenie.
POLECAMY: Czy Polska jest gotowa na związki partnerskie? Kassin i Pursa o tajnikach udanej relacji
Drugim mówcą konferencji był Matt Szymanowski, reżyser i założyciel Pluto Studios, który przybliżył zjawisko sztucznej inteligencji w przemyśle filmowym. Podczas swojego wystąpienia opowiedział o projekcie “A Human Future”, który łączy dokumentalne obrazy z dziełami tworzonymi przez AI. Szymanowski wskazał, że technologia pozwala nie tylko na rozszerzenie granic kreatywności, ale również stawia pytania etyczne, szczególnie w kwestii roli twórców w tym nowym ekosystemie.
Kolejny prelegent, Krzysztof Syruć, artysta wizualny, pokazał, jak matematyka może być wykorzystywana do tworzenia sztuki. Jego prace, będące połączeniem algorytmów i malarstwa, udowodniły, że sztuka może mieć nie tylko estetyczne, ale i naukowe fundamenty.
Nie projektuję moich dzieł – pozwalam, by proces twórczy prowadził mnie w nieznane – powiedział Krzysztof Syruć.
Ostatnim prelegentem był Atilla Arda Beşen, CEO VolareVers, który zaprezentował wizję wirtualnych społeczeństw. Jego wystąpienie skupiło się na roli, jaką wirtualna rzeczywistość i sztuczna inteligencja mogą odgrywać w tworzeniu nowych form interakcji społecznych. Beşen przekonywał, że w przyszłości wirtualne społeczeństwa mogą zrewolucjonizować nasze życie, pod warunkiem, że będą inkluzywne i odpowiedzialne.
Wirtualne społeczeństwa to rewolucja, która wymaga od nas etyki, odpowiedzialności i
współpracy – mówił Beşen
POLECAMY: Mężczyźni są coraz słabsi? Joanna Kurowska o SILE kobiet
Konferencja TEDx Kamionek była pełna inspiracji, łącząc w sobie pasję, technologię i sztukę. Wydarzenie nie tylko zainspirowało uczestników, ale także wyznaczyło kierunki rozwoju w wielu dziedzinach. Z pewnością zapoczątkowało to fascynującą dyskusję, której echa będą słyszalne jeszcze długo po jej zakończeniu. Już teraz organizatorzy zapowiadają kolejną edycję konferencji TEDx Kamionek, która odbędzie się 13 marca 2025 roku, a program zapowiada się równie interesująco.
Podczas wydarzenia szczególne podziękowania zostały skierowane do patronów medialnych, w tym portalu Przeambitni.pl, który aktywnie wspierał wydarzenie, umożliwiając szeroką relację z tego wyjątkowego spotkania. Przeambitni.pl to jeden z kilku patronów, którzy przyczynili się do sukcesu TEDx Kamionek, zapewniając rozgłos i docierając do szerszej publiczności.
ZOBACZ RÓWNIEŻ: Michał Wiśniewski pójdzie siedzieć? „Niszczycie mi życie”














źródło/fot – informacja prasowa
SJ
lifestyle
System rozumienia kierowcy Volvo EX90 wśród najlepszych wynalazków 2024 według magazynu TIME

System rozumienia kierowcy zastosowany w nowym, w pełni elektrycznym SUV-ie Volvo EX90, został uznany przez magazyn TIME za jeden z najlepszych wynalazków roku 2024. Innowacyjna technologia szwedzkiego producenta została wyróżniona w kategorii Automotive, potwierdzając wiodącą pozycję Volvo w zakresie bezpieczeństwa samochodowego.
Magazyn TIME opublikował coroczną listę 200 przełomowych innowacji, które ułatwiają codziennie życie ludzi na całym świecie. Wśród wyróżnionych rozwiązań w motoryzacji znalazł się system rozumienia kierowcy, stanowiący standardowe wyposażenie nowego elektrycznego SUVa, Volvo EX90. Ta pionierska technologia monitoruje w czasie rzeczywistym stan psychofizyczny osoby prowadzącej pojazd, wykrywając oznaki zmęczenia, rozproszenia uwagi czy osłabienia. W razie potrzeby system może aktywnie wspomóc kierowcę, podnosząc tym samym poziom bezpieczeństwa wszystkich uczestników ruchu drogowego.
System działa wieloetapowo, dostosowując poziom interwencji do rozwoju sytuacji. W przypadku wykrycia nieprawidłowości, początkowo wysyła delikatne sygnały do kierowcy, które – przy braku reakcji – stopniowo zwiększają swoją intensywność. W sytuacjach krytycznych, takich jak zaśnięcie za kierownicą, Volvo EX90 jest w stanie samodzielnie i bezpiecznie zatrzymać pojazd oraz uruchomić światła awaryjne, skutecznie ostrzegając innych uczestników ruchu.
EX90 to najbezpieczniejszy samochód w historii Volvo – mówi Jim Rowan, dyrektor generalny Volvo Cars. Chociaż wszystkie nasze samochody tworzymy zgodnie z najwyższymi standardami bezpieczeństwa, to z każdym kolejnym wdrożeniem przesuwamy granice możliwości jeszcze dalej. W imieniu całego zespołu Volvo Cars dziękuję i cieszę się, że TIME docenia nasze osiągnięcia w dziedzinie bezpieczeństwa w motoryzacji.
System rozumienia kierowcy w EX90 to efekt ponad 50 lat badań nad zachowaniami kierowców. Ta innowacyjna technologia stanowi kolejny krok w realizacji ambitnego celu Volvo Cars – całkowitej eliminacji wypadków drogowych. Bazując na analizie tego, jak kierowcy korzystają z pojazdów na co dzień, system zapewnia inteligentne wsparcie dostosowane do indywidualnych potrzeb użytkownika, podnosząc tym samym poziom bezpieczeństwa wszystkich uczestników ruchu drogowego.
Bezpieczeństwo jest wpisane w DNA marki Volvo. Najlepszym tego przykładem są trzypunktowe pasy bezpieczeństwa – przełomowy wynalazek wprowadzony przez Volvo w 1959 roku i udostępniony bezpłatnie całej branży motoryzacyjnej. Szacuje się, że to pionierskie rozwiązanie do dziś uratowało nawet *milion ludzkich istnień.
Dziś Volvo Cars wyznacza kolejne standardy bezpieczeństwa. Nowy, w pełni elektryczny flagowy SUV EX90 otwiera nową erę bezpieczeństwa historii marki. To nie tylko samochód zapewniający najwyższy poziom ochrony, ale także inteligentny partner w codziennych podróżach. Dzięki możliwości uczenia się na podstawie zbieranych danych i regularnym aktualizacjom online, EX90 będzie stale doskonalił swoje możliwości.
Informacje dodatkowe:
- Szacowana liczba ochronionych uczestników wypadków, wynosząca milion, bazuje na statystykach z wypadków i analizie stosowania pasów bezpieczeństwa.
- W tegorocznym zestawieniu innowacji, TIME szczególną uwagę poświęcił rozwijającym się dziedzinom, takim jak ochrona zdrowia, sztuczna inteligencja i zielona energia. Kandydatury oceniano pod kątem oryginalności, skuteczności, ambicji i wpływu. Listę najlepszych wynalazków TIME w 2024 roku można przeczytać tutaj.




tech
Globalna sprzedaż Volvo Cars wzrosła w październiku o 3 procent

Volvo Cars sprzedało w październiku 61 686 samochodów na całym świecie, co oznacza wzrost o 3% w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku. Na tempo wzrostu globalnej sprzedaży wpłynęły głównie wyniki modeli zelektryfikowanych (elektrycznych i hybryd plug-in) w Europie. W Polsce z kolei, zarejestrowano 1 092 nowych Volvo, dając ponad 21% wzrost rok do roku.
Choć na rynku amerykańskim i chińskim Volvo odnotowało spadki ogólnej sprzedaży, to zainteresowanie pojazdami elektrycznymi utrzymuje się na stabilnym poziomie. Wyniki jednoznacznie wskazują, że do elektromobilności przekonuje się coraz więcej konsumentów na całym świecie.
Sprzedaż modeli zelektryfikowanych – w pełni elektrycznych i hybryd plug-in – wzrosła o 40%
w porównaniu z tym samym okresem ubiegłego roku, stanowiąc prawie połowę wszystkich samochodów sprzedanych w październiku (48%). Udział samochodów elektrycznych wyniósł 22% całkowitej sprzedaży w ubiegłym miesiącu.
Łączna globalna sprzedaż w okresie od stycznia do października wyniosła 622 608 samochodów, co oznacza wzrost o 9% w porównaniu z analogicznym okresem 2023 roku.
W Europie w październiku sprzedano 30 167 samochodów, a liczba ta wzrosła o 21% rok do roku. Sprzedaż modeli zelektryfikowanych Volvo Cars wzrosła o 46% w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku. 66% wszystkich samochodów sprzedanych na starym kontynencie stanowiły modele szwedzkiej firmy.
W Stanach Zjednoczonych sprzedaż spadła o 17%, uzyskując poziom 9 360 egzemplarzy. Mimo to, sprzedaż modeli zelektryfikowanych wzrosła o 18% rok do roku, w tym nastąpił wzrost sprzedaży hybryd plug-in o 67%.
Volvo Cars sprzedało w Chinach 13 502 samochody, co oznacza spadek o 10% w porównaniu
z październikiem 2023 roku. Sprzedaż modeli zelektryfikowanych osiągnęła poziom 1 436 egzemplarzy, co stanowi wzrost o 23% rok do roku.
W październiku najpopularniejszym modelem na całym świecie było Volvo XC60 ze sprzedażą na poziomie 19 846 sztuk (2023: 20 212), następnie XC40/EX40 z łączną sprzedażą 14 088 sztuk (2023: 17 022) oraz XC90 z wynikiem 8 517 sztuk (2023: 7 961).
W ubiegłym miesiącu na polskie ulice wyjechały kolejne 1 092 nowe samochody osobowe Volvo. Łączna liczba rejestracji od początku tego roku wynosi już 12 910 egzemplarzy, co stanowi wzrost o 21,5% rok do roku. Udział Volvo w całym rynku aut osobowych to obecnie 2,9%, a modelem cieszącym się największym zainteresowaniem Polaków pozostaje niezmiennie Volvo XC60, którego w październiku dostarczono 618 egzemplarzy, a od początku roku już 5 108 szt.
Październik 2024 | Październik 2023 | Zmiana | Sty-paź 2024 | Sty-paź 2023 | Zmiana | ||
Europa | 30 167 | 24 892 | 21% | 304 586 | 233 661 | 30% | |
Zelektryfikowane | 19 976 | 13 663 | 46% | 198 621 | 138 989 | 43% | |
– Elektryczne | 9 830 | 7 009 | 40% | 113 290 | 59 775 | 90% | |
– Plug-in hybrid | 10 146 | 6 654 | 52% | 85 331 | 79 214 | 8% | |
Mild hybrids/ICE | 10 191 | 11 229 | -9% | 105 965 | 94 672 | 12% | |
Chiny | 13 502 | 15 041 | -10% | 126 539 | 138 969 | -9% | |
Zelektryfikowane | 1 436 | 1 166 | 23% | 11 418 | 12 298 | -7% | |
– Elektryczne | 241 | 237 | 2% | 3 199 | 2 768 | 16% | |
– Plug-in hybrid | 1 195 | 929 | 29% | 8 219 | 9 530 | -14% | |
Mild hybrids/ICE | 12 066 | 13 875 | -13% | 115 121 | 126 671 | -9% | |
USA | 9 360 | 11 296 | -17% | 98 907 | 103 421 | -4% | |
Zelektryfikowane | 3 574 | 3 041 | 18% | 33 336 | 29 387 | 13% | |
– Elektryczne | 571 | 1 240 | -54% | 4 326 | 12 083 | -64% | |
– Plug-in hybrid | 3 003 | 1 801 | 67% | 29 010 | 17 304 | 68% | |
Mild hybrids/ICE | 5 786 | 8 255 | -30% | 65 571 | 74 034 | -11% | |
Inne rynki | 8 657 | 8 632 | 0% | 92 576 | 92 968 | 0% | |
Zelektryfikowane | 4 909 | 3 473 | 41% | 43 269 | 33 897 | 28% | |
– Elektryczne | 2 798 | 2 003 | 40% | 26 176 | 16 492 | 59% | |
– Plug-in hybrid | 2 111 | 1 470 | 44% | 17 093 | 17 405 | -2% | |
Mild hybrids/ICE | 3 748 | 5 159 | -27% | 49 307 | 59 071 | -17% | |
Suma | 61 686 | 59 861 | 3% | 622 608 | 569 019 | 9% | |
Zelektryfikowane | 29 895 | 21 343 | 40% | 286 644 | 214 571 | 34% | |
– Elektryczne | 13 440 | 10 489 | 28% | 146 991 | 91 118 | 61% | |
– Plug-in hybrid | 16 455 | 10 854 | 52% | 139 653 | 123 453 | 13% | |
Mild hybrids/ICE | 31 791 | 38 518 | -17% | 335 964 | 354 448 | -5% | |
Volvo Cars w 2023
W ujęciu całorocznym, Volvo Car Group odnotowało rekord dochodu operacyjnego na poziomie 25,6 miliardów koron szwedzkich. Przychód wyniósł historyczne 399,3 miliarda koron, podczas gdy globalna sprzedaż osiągnęła poziom 708 716 samochodów.
-
news4 dni temu
TYLKO U NAS: „19+” wraca? TVN gra z fanami w otwarte karty! Wielki powrót kultowego serialu coraz bliżej?
-
news4 dni temu
Jeleniewska i Jeschke o “PRZESADNYM” tańcu Kaczorowskiej i Gurłacza – zrobiliby TAK?
-
news3 dni temu
Szokujący zwrot akcji w „Tańcu z Gwiazdami”! Faworyci pożegnali się z programem
-
news4 dni temu
Michał Barczak bez ogródek o wierze w BOGA – ODWROTNIE ma jego partnerka z “Tańca z Gwiazdami”
-
news4 dni temu
Adrianna Borek i Albert Kosiński robią największy progres – takim tempem WYGRAJĄ “Taniec z Gwiazdami”!
-
news4 dni temu
„Sekielski wieczorową porą” w nowym paśmie! TVP przesuwa program po fatalnym debiucie – kiedy oglądać?
-
showbiz4 dni temu
Religijny coming out Blanki i wstrząsające wspomnienia Filipa Gurłacza – „Taniec z Gwiazdami” odsłania kulisy życia gwiazd
-
news4 dni temu
TYLKO U NAS! Michał Barczak i Magdalena Tarnowska z plakatami WYBORCZYMI na Marszu PiS – robią konkurencje dla Karola NAWROCKIEGO?