news
Gala Muzyki Poważnej Fryderyk 2022 ponownie w Operze na Zamku w Szczecinie

Najważniejsze nagrody w Polsce – Fryderyki w kategorii muzyki poważnej zostały przyznane!
22 kwietnia jedna z najnowocześniejszych scen muzycznych w Europie ponownie gościła artystów nominowanych do najważniejszych nagród muzycznych – Fryderyków – w kategorii muzyki poważnej. Gala odbyła się w Operze na Zamku w Szczecinie, a uświetniły ją występy najwybitniejszych solistów i zespołów, podzielone na trzy wątki tematyczne: muzyka polska, opera barokowa oraz muzyka romantyczna. Nie zabrakło także muzycznych nawiązań do aktualnej sytuacji na świecie. Na gali wybrzmiał hołd złożony Ukrainie w wydaniu Baltic Neopolis Orchestra. Kameralna orkiestra smyczkowa ze Szczecina wykonała między innymi utwór Jurija Szewczenki “Jesteśmy” na motywach hymnu narodowego Ukrainy, kompozytora, który zginął w Kijowie. Marszałek Olgierd Geblewicz mówił:
Niezwykle miło wspominam muzyczne doznania, które towarzyszyły nam podczas gali Fryderyków w zeszłym roku. Cieszę się, że i tym razem to właśnie w Szczecinie, na Pomorzu Zachodnim wystąpią największe gwiazdy polskiej sceny muzycznej. Jestem przekonany, że te spektakularne wydarzenia na długo pozostaną w pamięci widzów
Po raz pierwszy historii miłośnicy muzyki poważnej mogli towarzyszyć artystom w ich święcie. Podczas wieczoru przyznano nagrody w jedenastu kategoriach, ukazujących różne okresy historyczne i stylistykę wykonania: od nagrań solowych i kameralnych po operowe i symfoniczne, od baroku do współczesności. Poznajcie wszystkich nagrodzonych:
NAJWYBITNIEJSZE NAGRANIE MUZYKI POLSKIEJ:
Chopin – Bruce Liu. Reżyserzy dźwięku: Gabriela Blicharz, Lech Dudzik. Wydawca: Narodowy Instytut Fryderyka Chopina / Polskie Radio Program Drugi / Deutsche Grammophon / Universal Music Polska
NAJLEPSZY ALBUM POLSKI ZA GRANICĄ:
Beethoven: Complete Piano Concertos
Krystian Zimerman i London Symphony Orchestra pod dyrekcją Simona Rattle. Reżyser dźwięku: Rainer Maillard Wydawca: Deutsche Grammophon / Universal Music Polska
ALBUM ROKU MUZYKA WSPÓŁCZESNA:
Paweł Mykietyn – II Koncert na wiolonczelę i orkiestrę symfoniczną, Hommage ŕ Oskar Dawicki
Marcin Zdunik, NFM Filharmonia Wrocławska pod dyrekcją Bassema Akiki i Benjamina Shwartza. Reżyserzy dźwięku: Ewa Lasocka, Andrzej Sasin, Aleksandra Nagórko. Wydawca: Narodowe Forum Muzyki im. Witolda Lutosławskiego we Wrocławiu / CD Accord
ALBUM ROKU MUZYKA SYMFONICZNA:
Paweł Łukaszewski: III I VI Symfonia
Anna Mikołajczyk-Niewiedział, Orkiestra i Chór Opery i Filharmonii Podlaskiej pod dyrekcją Mirosława Jacka Błaszczyka
Reżyser dźwięku: Lech Tołwiński, Marcin Domżał. Wydawca: DUX Recording Producers
ALBUM ROKU MUZYKA KONCERTUJĄCA:
Perfectionist – Maksymiuk – Sinfonia Varsovia
Jakub Haufa i Sinfonia Varsovia pod dyrekcją Jerzego Maksymiuka. Reżyserzy dźwięku: Julita Emanuiłow, Joanna Popowicz, Ewa Guziołek-Tubelewicz. Wydawca: Sinfonia Varsovia
HOT NEWS- Racewicz, Bonda i Kuna na premierze książki na rzecz fundacji Rak’n’Roll [foto]
Janusz Marynowski, dyrektor Sinfonia Varsovia przyznał:
To już trzynasty Fryderyk dla Sinfonii Varsovii. Mistrz, Jerzy Maksymiuk, zapytany, co chciałby na 85. urodziny, powiedział: Płytę, ale chcę być i dyrygentem, i kompozytorem, i pianistą, i aranżerem. Spełniliśmy te wszystkie życzenia. Płyta jest naprawdę sympatyczna
ALBUM ROKU RECITAL SOLOWY:
BWV – Bach – Cello Suites 1-6
Karol Marianowski
Reżyser dźwięku: Tomasz Lida. Wydawca: Orphée Classics
ALBUM ROKU MUZYKA KAMERALNA – WIĘKSZE SKŁADY:
Mieczysław Wajnberg – String Quartets Nos. 1, 16 & 17
Kwartet Śląski. Reżyser dźwięku: Beata Jankowska-Burzyńska. Wydawca: CD Accord
ALBUM ROKU MUZYKA KAMERALNA – DUETY:
Ignacy Jan Paderewski: Pieśni
Anna Mikołajczyk-Niewiedział, Marcin Tadeusz Łukaszewski. Reżyser dźwięku: Andrzej Brzoska. Wydawca: Chopin University Press
ALBUM ROKU MUZYKA DAWNA:
Jan Sebastian Bach: Suity Francuskie
Lilianna Stawarz (klawesyn)
Reżyserzy dźwięku: Krzysztof Sztekmiler, Igor Szymański. Wydawca: DUX Recording Producers
ALBUM ROKU MUZYKA ORATORYJNA I OPEROWA:
Aleksander Nowak / Szczepan Twardoch: Syrena. Melodrama aeterna
Ewa Biegas, Bartłomiej Duś, Joanna Freszel, Jan Jakub Monowid, Daniel Popiałkiewicz, Piotr Sałajczyk, Orkiestra Kameralna Miasta Tychy AUKSO pod dyrekcją Marka Mosia. Reżyser dźwięku: Beata Jankowska-Burzyńska. Wydawca: PWM/Anaklasis
ALBUM ROKU MUZYKA CHÓRALNA:
Words of Mystery. Music for Choir And Cello Marcin Zdunik i Zespół Śpiewaków Miasta Katowice “Camerata Silesia” Zespół Śpiewaków Miasta Katowice pod dyrekcją Anny Szostak
Kompozytorzy: Roxanna Panufnik, Marcin Zdunik, Ola Gjeilo, Władysław Leszczyński, Paweł Łukaszewski, John Tavener, Sabina Meck. Reżyserzy dźwięku: Krzysztof Kuraszkiewicz, Jacek Guzowski. Wydawca: Towarzystwo Przyjaciół Muzyki im. Andrzeja Krzanowskiego w Katowicach
Nagrodę Stowarzyszenia Autorów ZAiKS dla najlepszej kompozytorki młodego pokolenia otrzymała Żaneta Rydzewska.
Nagrodzona mówiła:
Komponowanie muzyki współczesnej jest kwestią wyboru, wyboru naszego uczestniczenia w sztuce. Zaczęłam pisać utwory, kiedy miałam kilkanaście lat. Był to dla mnie naturalny proces przy edukacji muzycznej. Zawsze byłam przekonana, że wszyscy, którzy zajmują się muzyką piszą utwory, a potem okazało się, że nie jest to taka popularna ścieżka, ale ja robiłam to dalej. Internet jest dla nas tak samo ważną przestrzenią jak dla muzyki popularnej. Przyznam, że w czasie pandemii, kiedy siedziałam sama w domu, bez kontaktu z publicznością na żywo, zaczęłam nagrywać własne kompozycje solo na klarnet, z elektroniką i udostępniałam je w sieci. Dla mnie to szczególne wyróżnienie. Pracujemy na to przez wiele, wiele lat, a potem przychodzi to piękno chwili, że ktoś nas dostrzega
Sejm Rzeczypospolitej Polskiej ustanowił rok 2022 Rokiem Romantyzmu Polskiego. To była szczególna okazja, aby zaprezentować zgromadzonej w Operze na Zamku publiczności mniej znane zdobycze polskiego romantyzmu muzycznego: dzieła kameralne ucznia Józefa Elsnera – Józefa Władysława Krogulskiego. Na gali zabrzmiała część III i VI Oktetu fortepianowego d-moll op. 6 Krogulskiego w wykonaniu znakomitych solistów-kameralistów: Jakuba Kuszlika, laureata IV nagrody 18. Międzynarodowego Konkursu Chopinowskiego w Warszawie, Seweryna Zapłatyńskiego (flet), Adriana Jandy (klarnet), Marii Machowskiej (I skrzypce), Kamila Staniczka (II skrzypce), Mateusza Dońca (altówka), Magdaleny Bojanowicz (wiolonczela) i Tomasza Januchty (kontrabas). Na polski wątek gali złożyły się również utwory Grażyny Bacewicz i Mieczysława Karłowicza. Wybitna skrzypaczka Roksana Kwaśnikowska i Łukasz Chrzęszczyk – laureat międzynarodowych konkursów pianistycznych – wykonali finał z IV Sonaty Skrzypcowej Bacewiczówny, a wielokrotny laureat Fryderyków w kategoriach jazzowych – kwartet smyczkowy Atom String Quartet – pieśń Karłowicza Pod jaworem w aranżacji Michała Zaborskiego. W wykonaniu Baltic Neopolis Orchestra zabrzmiała muzyka najnowsza – RIFF na orkiestrę smyczkową Mikołaja Majkusiaka.
Obecność muzyki barokowej wykonywanej na instrumentach historycznych stała się już tradycją Gali Muzyki Poważnej Fryderyk Festiwal. W tym roku uroczystość uświetniła Wrocławska Orkiestra Barokowa pod kierunkiem Jarosława Thiela, która towarzyszyła angielskiemu kontratenorowi Timowi Meadowi. Artysta wykonał arię “Ah, ch’infelice sempre” z kantaty “Cessate, omai cessate” Antonio Vivaldiego. Na scenie pojawił się też wybitny polski bas Adam Palka, solista Staatsoper Stuttgart, występujący na scenach Wiener Staatsoper, Opera National de Paris czy Teatro Real w Madrycie. Artysta wykonał arię Infelice& e tuo credevi& z opery Ernani Giuseppe Verdiego i tzw. “arię z gwizdem” Son lo spirito que nega z opery Mefistofeles Arriga Boita. Soliście towarzyszyła Orkiestra Opery na Zamku pod dyrekcją Jerzego Wołosiuka. Usłyszeliśmy także wybitnego pianistę młodego pokolenia Adama Kośmieję. Wykonał on Balladę Friedricha Guldy, w którą wplótł wątki z utworów Fryderyka Chopina. Gala Muzyki Poważnej Fryderyk Festiwal 2022 wpisała się w obchody 65-lecia Opery na Zamku w Szczecinie. Dyrektor Opery Jacek Jekiel, komentując to wydarzenie, powiedział:
W 1956 r. zaczynaliśmy jako prywatna grupa zapaleńców w małej, zrujnowanej salce, z “pożyczaną” orkiestrą i śpiewakami, a teraz wystawiamy spektakle w supernowoczesnym wnętrzu. Każda generacja artystów wniosła do opery swoją wrażliwość, estetykę, odkrywczość i intelekt. Opera na Zamku jest teatrem pełnym radosnych, kreatywnych ludzi. Mamy to w DNA, odziedziczyliśmy miłość do teatru i pasję po odważnych poprzednikach, którzy go tworzyli
Akademia Fonograficzna wręczyła też statuetki Złotych Fryderyków w muzyce poważnej. Ta szczególna nagroda za całokształt osiągnięć artystycznych w tym roku została przyznana: Januszowi Olejniczakowi – jednemu z najwybitniejszych współczesnych chopinistów oraz Stanisławowi Gałońskiemu – uznanemu dyrygentowi i popularyzatorowi muzyki dawnej. Maestro Stanisław Gołoński przemawiał:
Jestem szczęśliwy, że mogłem brać udział wśród muzyków wielkiej klasy, jak Wanda Wiłkomirska czy Emma Kirkby. Różnych świetnych artystów miałem okazję spotkać w swoim życiu i oni właściwie wywarli na mnie największy wpływ. Bardzo sobie to cenię. I chciałem dziś publicznie podziękować tym wszystkim, którzy żyją i, którzy nie żyją. Jestem troszeczkę wzruszony, ale nie ma się co dziwić, bo to jest wyjątkowa okazja. 12 kwietnia, w tym roku, minęło mi osiemdziesiąt lat pracy artystycznej. To jest wielkie doznanie i to jest historia, w jakimś sensie, wykonawstwa muzyki dawnej. To, co teraz dzieje się w Polsce, nie wszystko warte jest pochwały. Nie ma, proszę państwa, dawnej muzyki. Jest muzyka, obojętnie. Jak powiedział Iwan Monighetti, wspaniały wiolonczelista, muzyka dawna to nie jest muzyka stara, to nie jest muzyka aktualna.
To, co my dziś gramy, to jest aktualne dzisiaj, a jak wyjdziemy za kulisy to już będzie muzyka dawana, bo to już będzie historia. To są bardzo ważne słowa. Bardzo się cieszę, że moda na muzykę dawną tak się rozprzestrzeniła w Polsce, na świecie, bo w historii mojego życia nie była nawet znana w Europie. To, co chciałem powiedzieć, żebyśmy nie dali się tandecie. Muzyka nie straci, jeśli nie damy dymów i kolorowych światełek. Ona nie potrzebuje takiej pomocy. To są rzeczy drugorzędne. Bardzo się cieszę z tej nagrody. Po osiemdziesięciu latach, jest to wielkie zaskoczenie dla mnie, ale tez i wielka radość, bo widać, że to ziarno wykonawstwa muzyki dawnej dalej żyje i przynosi jakieś owoce
Kolejną odsłoną Fryderyk Festiwal 2022 w Szczecinie będzie Gala Muzyki Rozrywkowej i Jazzu, która odbędzie się 29 kwietnia w Netto Arenie.
Retransmisja w TVP Kultura 28 kwietnia odbędzie się o godz. 22:40. Już teraz obejrzyjcie zdjęcia z wydarzenia!
PrzeAmbitni dali dach nad głową dla 30 osób z Ukrainy (w tym 15 małych dzieci) – chcemy pomóc kolejnym, ale potrzebujemy pomocy: wesprzyj ZBIÓRKĘ www.zrzutka.pl/z/przeAmbitniUKRAINA
ZOBACZ RÓWNIEŻ- Ujawniono płeć dziecka Kasi Sokołowskiej!











































Fot. Akpa
AW
news
Piotr Musiałkowski wyjeżdża z Magdą Narożną. Czy będą wszyscy “PRZEGRANI” „Tańca z Gwiazdami”?

news
Jarosław Kuźniar bez filtra o OGROMNYCH zarobkach, kulisach odejścia z TVN i możliwym powrocie do telewizji

Jarosław Kuźniar przez lata był twarzą porannego pasma w TVN24, potem prowadził najgłośniejsze formaty stacji. W 2016 roku niespodziewanie zniknął z anteny. Teraz zdradza, jak było naprawdę. Dowiedz się więcej i poznaj jego zarobki!
Jarosław Kuźniar był jednym z najbardziej rozpoznawalnych dziennikarzy informacyjnych w kraju. Z TVN związany był przez osiem lat – najpierw jako prowadzący porannego pasma „Wstajesz i wiesz” w TVN24, później jako gospodarz programu „X Factor”, aż wreszcie jako współprowadzący „Dzień Dobry TVN” razem z Anną Kalczyńską. W maju 2016 roku ogłosił swoje odejście z grupy TVN, czym zaskoczył nie tylko widzów, ale i współpracowników.
Po odejściu z telewizji Kuźniar nie zniknął całkowicie – przez kilka lat był twarzą internetowego projektu Onet Rano, równolegle prowadził również audycje w radiowej Trójce. Jednak dopiero w najnowszym wywiadzie dla Wirtualnych Mediów postanowił otwarcie opowiedzieć o kulisach swojego rozstania z największą stacją telewizyjną w kraju. I o pieniądzach, których – jak sam przyznał – nie brakowało.
Jak pracowałem w radiu, to zawsze marzyłem, by pracować w telewizji, bo tam są większe pieniądze. W radiu w Warszawie zaczynałem od 4000, potem było 6000, a skończyłem chyba na 8000 i wyżej już nie doszedłem. Później była telewizja i TVN24, więc już bliżej 10 000. Wtedy umowy wyglądały tak, że podstawa była niską stawką, ale dochodziło honorarium. Miałeś wyniki, robiłeś KPI – była szansa, żeby zarobić więcej.
Ale to dopiero „duży TVN” – czyli prowadzenie „X Factor” i „Dzień Dobry TVN” – otworzyło drzwi do naprawdę dużych pieniędzy. W czasach, gdy w polskiej telewizji show typu talent show gromadziły miliony widzów, stawki dla prowadzących potrafiły przyprawić o zawrót głowy.
Jak dobrze ci szło, to miałeś szansę pracować w „dużym TVN” np. przy X-Factorze czy Dzień dobry TVN i tam jest już bliżej kilkudziesięciu tysięcy za miesiąc. Z tego co pamiętam, to bliżej 30 000 niż 15 000. Dziś nie wiem, jak to wygląda, wszystkim życzę jak najlepiej – opowiedział bez zawahania.
POLECAMY: Wędzikowska, Kulig, Szroeder, Ostaszewska i Gessler w słowiańskim wydaniu – zobacz zdjęcia z branżowego eventu [FOTO]
W jaki sposób Kuźniak odszedł z TVN-u? Planuje wrócić do TVN24 na stałe?
Mimo nagłego odejścia w 2016 roku, Kuźniar zaznaczył, że rozstanie z TVN odbyło się w pełnej kulturze, bez skandalu czy konfliktów.
My nie rozstawaliśmy się w złości, wierzę, że te drzwi by się otworzyły – wyznał.
Co więcej, przyznał, że czasem zdarza mu się tęsknić za telewizją. Nie zabrakło też refleksji nad tym, czy dziś byłby gotów wrócić do telewizji. Kuźniar nie udaje, że nie myśli o takim scenariuszu.
Wróciły wspomnienia z czasów „Wstajesz i wiesz” w TVN24. Dlatego gdyby dzisiaj pojawiła się szansa, żeby raz w tygodniu czy raz w miesiącu móc coś poprowadzić i sprawdzić się na nowo w tej roli, to myślę, że byłoby fajnie dla widzów. Nie wiem tylko, czy koledzy i koleżanki w TVN tego potrzebują – dodał.
Choć dziś działa na własnych warunkach, nadal śledzi media i pozostaje aktywny zawodowo. Jego wypowiedzi wciąż wywołują poruszenie – głównie dlatego, że nie boi się mówić wprost. W czasach, gdy większość byłych gwiazd telewizji unika tematów zarobków, Kuźniar bez problemu rzuca konkretami. A jego otwartość tylko wzmacnia wizerunek faceta, który nigdy nie potrzebował PR-owej gry.
Czy telewizja jeszcze po niego sięgnie? Tego nie wiadomo. Ale jedno jest pewne – Jarosław Kuźniar nie powiedział jeszcze ostatniego słowa. Ani przed kamerą, ani poza nią.
ZOBACZ RÓWNIEŻ: “ZARZUTY PLAYBACKU” na pre-party Eurowizji? Piotr Musiałkowski zdradza kulisy występów Justyny Steczkowskiej i plan na WPADKI
A Wy chcielibyście powrotu Jarosława Kuźniara do TVN24? Dajcie nam koniecznie znać pod najnowszymi postami na Facebooku i Instagramie!



SJ
news
“ZARZUTY PLAYBACKU” na pre-party Eurowizji? Piotr Musiałkowski zdradza kulisy występów Justyny Steczkowskiej i plan na WPADKI

“ZARZUTY PLAYBACKU” na pre-party Eurowizji? Piotr Musiałkowski zdradza kulisy występu Justyny Steczkowskiej i planu na WPADKI
news
Justyna Steczkowska zapytana o Smoka Wawelskiego na konferencji Eurowizji – wyciekło za DUŻO?

-
news5 dni temu
TYLKO U NAS: „19+” wraca? TVN gra z fanami w otwarte karty! Wielki powrót kultowego serialu coraz bliżej?
-
news4 dni temu
Szokujący zwrot akcji w „Tańcu z Gwiazdami”! Faworyci pożegnali się z programem
-
news5 dni temu
TYLKO U NAS! Michał Barczak i Magdalena Tarnowska z plakatami WYBORCZYMI na Marszu PiS – robią konkurencje dla Karola NAWROCKIEGO?
-
news3 dni temu
Gala Osobowości i Sukcesy: Gwiazdy na branżowym evencie – Szpak, Urbańska, Collins, Hyży, Cichopek i wielki sukces „Halo tu Polsat”
-
news4 dni temu
Michał Barczak i Magdalena Tarnowska PŁACZĄ? Odpadli z “Tańca z Gwiazdami” – będziecie zdziwieni dlaczego
-
news4 dni temu
Adrianna Borek pod KROPLÓWKĄ? Musiała się RATOWAĆ u lekarza przez „Taniec z Gwiazdami” – Albert Kosiński się tłumaczy
-
news4 dni temu
TVN szykuje hit sezonu? Powrót Przemysława Kossakowskiego coraz bardziej realny! Znamy pierwsze szczegóły
-
news4 dni temu
Blanka Stajkow i Mieszko Masłowski w SZOKU! Michał Barczak i Magdalena Tarnowska pomagali im, a teraz ODPALI z “Tańca z Gwiazdami”