news
Gala Muzyki Poważnej Fryderyk 2022 ponownie w Operze na Zamku w Szczecinie
Najważniejsze nagrody w Polsce – Fryderyki w kategorii muzyki poważnej zostały przyznane!
22 kwietnia jedna z najnowocześniejszych scen muzycznych w Europie ponownie gościła artystów nominowanych do najważniejszych nagród muzycznych – Fryderyków – w kategorii muzyki poważnej. Gala odbyła się w Operze na Zamku w Szczecinie, a uświetniły ją występy najwybitniejszych solistów i zespołów, podzielone na trzy wątki tematyczne: muzyka polska, opera barokowa oraz muzyka romantyczna. Nie zabrakło także muzycznych nawiązań do aktualnej sytuacji na świecie. Na gali wybrzmiał hołd złożony Ukrainie w wydaniu Baltic Neopolis Orchestra. Kameralna orkiestra smyczkowa ze Szczecina wykonała między innymi utwór Jurija Szewczenki “Jesteśmy” na motywach hymnu narodowego Ukrainy, kompozytora, który zginął w Kijowie. Marszałek Olgierd Geblewicz mówił:
Niezwykle miło wspominam muzyczne doznania, które towarzyszyły nam podczas gali Fryderyków w zeszłym roku. Cieszę się, że i tym razem to właśnie w Szczecinie, na Pomorzu Zachodnim wystąpią największe gwiazdy polskiej sceny muzycznej. Jestem przekonany, że te spektakularne wydarzenia na długo pozostaną w pamięci widzów
Po raz pierwszy historii miłośnicy muzyki poważnej mogli towarzyszyć artystom w ich święcie. Podczas wieczoru przyznano nagrody w jedenastu kategoriach, ukazujących różne okresy historyczne i stylistykę wykonania: od nagrań solowych i kameralnych po operowe i symfoniczne, od baroku do współczesności. Poznajcie wszystkich nagrodzonych:
NAJWYBITNIEJSZE NAGRANIE MUZYKI POLSKIEJ:
Chopin – Bruce Liu. Reżyserzy dźwięku: Gabriela Blicharz, Lech Dudzik. Wydawca: Narodowy Instytut Fryderyka Chopina / Polskie Radio Program Drugi / Deutsche Grammophon / Universal Music Polska
NAJLEPSZY ALBUM POLSKI ZA GRANICĄ:
Beethoven: Complete Piano Concertos
Krystian Zimerman i London Symphony Orchestra pod dyrekcją Simona Rattle. Reżyser dźwięku: Rainer Maillard Wydawca: Deutsche Grammophon / Universal Music Polska
ALBUM ROKU MUZYKA WSPÓŁCZESNA:
Paweł Mykietyn – II Koncert na wiolonczelę i orkiestrę symfoniczną, Hommage ŕ Oskar Dawicki
Marcin Zdunik, NFM Filharmonia Wrocławska pod dyrekcją Bassema Akiki i Benjamina Shwartza. Reżyserzy dźwięku: Ewa Lasocka, Andrzej Sasin, Aleksandra Nagórko. Wydawca: Narodowe Forum Muzyki im. Witolda Lutosławskiego we Wrocławiu / CD Accord
ALBUM ROKU MUZYKA SYMFONICZNA:
Paweł Łukaszewski: III I VI Symfonia
Anna Mikołajczyk-Niewiedział, Orkiestra i Chór Opery i Filharmonii Podlaskiej pod dyrekcją Mirosława Jacka Błaszczyka
Reżyser dźwięku: Lech Tołwiński, Marcin Domżał. Wydawca: DUX Recording Producers
ALBUM ROKU MUZYKA KONCERTUJĄCA:
Perfectionist – Maksymiuk – Sinfonia Varsovia
Jakub Haufa i Sinfonia Varsovia pod dyrekcją Jerzego Maksymiuka. Reżyserzy dźwięku: Julita Emanuiłow, Joanna Popowicz, Ewa Guziołek-Tubelewicz. Wydawca: Sinfonia Varsovia
HOT NEWS- Racewicz, Bonda i Kuna na premierze książki na rzecz fundacji Rak’n’Roll [foto]
Janusz Marynowski, dyrektor Sinfonia Varsovia przyznał:
To już trzynasty Fryderyk dla Sinfonii Varsovii. Mistrz, Jerzy Maksymiuk, zapytany, co chciałby na 85. urodziny, powiedział: Płytę, ale chcę być i dyrygentem, i kompozytorem, i pianistą, i aranżerem. Spełniliśmy te wszystkie życzenia. Płyta jest naprawdę sympatyczna
ALBUM ROKU RECITAL SOLOWY:
BWV – Bach – Cello Suites 1-6
Karol Marianowski
Reżyser dźwięku: Tomasz Lida. Wydawca: Orphée Classics
ALBUM ROKU MUZYKA KAMERALNA – WIĘKSZE SKŁADY:
Mieczysław Wajnberg – String Quartets Nos. 1, 16 & 17
Kwartet Śląski. Reżyser dźwięku: Beata Jankowska-Burzyńska. Wydawca: CD Accord
ALBUM ROKU MUZYKA KAMERALNA – DUETY:
Ignacy Jan Paderewski: Pieśni
Anna Mikołajczyk-Niewiedział, Marcin Tadeusz Łukaszewski. Reżyser dźwięku: Andrzej Brzoska. Wydawca: Chopin University Press
ALBUM ROKU MUZYKA DAWNA:
Jan Sebastian Bach: Suity Francuskie
Lilianna Stawarz (klawesyn)
Reżyserzy dźwięku: Krzysztof Sztekmiler, Igor Szymański. Wydawca: DUX Recording Producers
ALBUM ROKU MUZYKA ORATORYJNA I OPEROWA:
Aleksander Nowak / Szczepan Twardoch: Syrena. Melodrama aeterna
Ewa Biegas, Bartłomiej Duś, Joanna Freszel, Jan Jakub Monowid, Daniel Popiałkiewicz, Piotr Sałajczyk, Orkiestra Kameralna Miasta Tychy AUKSO pod dyrekcją Marka Mosia. Reżyser dźwięku: Beata Jankowska-Burzyńska. Wydawca: PWM/Anaklasis
ALBUM ROKU MUZYKA CHÓRALNA:
Words of Mystery. Music for Choir And Cello Marcin Zdunik i Zespół Śpiewaków Miasta Katowice “Camerata Silesia” Zespół Śpiewaków Miasta Katowice pod dyrekcją Anny Szostak
Kompozytorzy: Roxanna Panufnik, Marcin Zdunik, Ola Gjeilo, Władysław Leszczyński, Paweł Łukaszewski, John Tavener, Sabina Meck. Reżyserzy dźwięku: Krzysztof Kuraszkiewicz, Jacek Guzowski. Wydawca: Towarzystwo Przyjaciół Muzyki im. Andrzeja Krzanowskiego w Katowicach
Nagrodę Stowarzyszenia Autorów ZAiKS dla najlepszej kompozytorki młodego pokolenia otrzymała Żaneta Rydzewska.
Nagrodzona mówiła:
Komponowanie muzyki współczesnej jest kwestią wyboru, wyboru naszego uczestniczenia w sztuce. Zaczęłam pisać utwory, kiedy miałam kilkanaście lat. Był to dla mnie naturalny proces przy edukacji muzycznej. Zawsze byłam przekonana, że wszyscy, którzy zajmują się muzyką piszą utwory, a potem okazało się, że nie jest to taka popularna ścieżka, ale ja robiłam to dalej. Internet jest dla nas tak samo ważną przestrzenią jak dla muzyki popularnej. Przyznam, że w czasie pandemii, kiedy siedziałam sama w domu, bez kontaktu z publicznością na żywo, zaczęłam nagrywać własne kompozycje solo na klarnet, z elektroniką i udostępniałam je w sieci. Dla mnie to szczególne wyróżnienie. Pracujemy na to przez wiele, wiele lat, a potem przychodzi to piękno chwili, że ktoś nas dostrzega
Sejm Rzeczypospolitej Polskiej ustanowił rok 2022 Rokiem Romantyzmu Polskiego. To była szczególna okazja, aby zaprezentować zgromadzonej w Operze na Zamku publiczności mniej znane zdobycze polskiego romantyzmu muzycznego: dzieła kameralne ucznia Józefa Elsnera – Józefa Władysława Krogulskiego. Na gali zabrzmiała część III i VI Oktetu fortepianowego d-moll op. 6 Krogulskiego w wykonaniu znakomitych solistów-kameralistów: Jakuba Kuszlika, laureata IV nagrody 18. Międzynarodowego Konkursu Chopinowskiego w Warszawie, Seweryna Zapłatyńskiego (flet), Adriana Jandy (klarnet), Marii Machowskiej (I skrzypce), Kamila Staniczka (II skrzypce), Mateusza Dońca (altówka), Magdaleny Bojanowicz (wiolonczela) i Tomasza Januchty (kontrabas). Na polski wątek gali złożyły się również utwory Grażyny Bacewicz i Mieczysława Karłowicza. Wybitna skrzypaczka Roksana Kwaśnikowska i Łukasz Chrzęszczyk – laureat międzynarodowych konkursów pianistycznych – wykonali finał z IV Sonaty Skrzypcowej Bacewiczówny, a wielokrotny laureat Fryderyków w kategoriach jazzowych – kwartet smyczkowy Atom String Quartet – pieśń Karłowicza Pod jaworem w aranżacji Michała Zaborskiego. W wykonaniu Baltic Neopolis Orchestra zabrzmiała muzyka najnowsza – RIFF na orkiestrę smyczkową Mikołaja Majkusiaka.
Obecność muzyki barokowej wykonywanej na instrumentach historycznych stała się już tradycją Gali Muzyki Poważnej Fryderyk Festiwal. W tym roku uroczystość uświetniła Wrocławska Orkiestra Barokowa pod kierunkiem Jarosława Thiela, która towarzyszyła angielskiemu kontratenorowi Timowi Meadowi. Artysta wykonał arię “Ah, ch’infelice sempre” z kantaty “Cessate, omai cessate” Antonio Vivaldiego. Na scenie pojawił się też wybitny polski bas Adam Palka, solista Staatsoper Stuttgart, występujący na scenach Wiener Staatsoper, Opera National de Paris czy Teatro Real w Madrycie. Artysta wykonał arię Infelice& e tuo credevi& z opery Ernani Giuseppe Verdiego i tzw. “arię z gwizdem” Son lo spirito que nega z opery Mefistofeles Arriga Boita. Soliście towarzyszyła Orkiestra Opery na Zamku pod dyrekcją Jerzego Wołosiuka. Usłyszeliśmy także wybitnego pianistę młodego pokolenia Adama Kośmieję. Wykonał on Balladę Friedricha Guldy, w którą wplótł wątki z utworów Fryderyka Chopina. Gala Muzyki Poważnej Fryderyk Festiwal 2022 wpisała się w obchody 65-lecia Opery na Zamku w Szczecinie. Dyrektor Opery Jacek Jekiel, komentując to wydarzenie, powiedział:
W 1956 r. zaczynaliśmy jako prywatna grupa zapaleńców w małej, zrujnowanej salce, z “pożyczaną” orkiestrą i śpiewakami, a teraz wystawiamy spektakle w supernowoczesnym wnętrzu. Każda generacja artystów wniosła do opery swoją wrażliwość, estetykę, odkrywczość i intelekt. Opera na Zamku jest teatrem pełnym radosnych, kreatywnych ludzi. Mamy to w DNA, odziedziczyliśmy miłość do teatru i pasję po odważnych poprzednikach, którzy go tworzyli
Akademia Fonograficzna wręczyła też statuetki Złotych Fryderyków w muzyce poważnej. Ta szczególna nagroda za całokształt osiągnięć artystycznych w tym roku została przyznana: Januszowi Olejniczakowi – jednemu z najwybitniejszych współczesnych chopinistów oraz Stanisławowi Gałońskiemu – uznanemu dyrygentowi i popularyzatorowi muzyki dawnej. Maestro Stanisław Gołoński przemawiał:
Jestem szczęśliwy, że mogłem brać udział wśród muzyków wielkiej klasy, jak Wanda Wiłkomirska czy Emma Kirkby. Różnych świetnych artystów miałem okazję spotkać w swoim życiu i oni właściwie wywarli na mnie największy wpływ. Bardzo sobie to cenię. I chciałem dziś publicznie podziękować tym wszystkim, którzy żyją i, którzy nie żyją. Jestem troszeczkę wzruszony, ale nie ma się co dziwić, bo to jest wyjątkowa okazja. 12 kwietnia, w tym roku, minęło mi osiemdziesiąt lat pracy artystycznej. To jest wielkie doznanie i to jest historia, w jakimś sensie, wykonawstwa muzyki dawnej. To, co teraz dzieje się w Polsce, nie wszystko warte jest pochwały. Nie ma, proszę państwa, dawnej muzyki. Jest muzyka, obojętnie. Jak powiedział Iwan Monighetti, wspaniały wiolonczelista, muzyka dawna to nie jest muzyka stara, to nie jest muzyka aktualna.
To, co my dziś gramy, to jest aktualne dzisiaj, a jak wyjdziemy za kulisy to już będzie muzyka dawana, bo to już będzie historia. To są bardzo ważne słowa. Bardzo się cieszę, że moda na muzykę dawną tak się rozprzestrzeniła w Polsce, na świecie, bo w historii mojego życia nie była nawet znana w Europie. To, co chciałem powiedzieć, żebyśmy nie dali się tandecie. Muzyka nie straci, jeśli nie damy dymów i kolorowych światełek. Ona nie potrzebuje takiej pomocy. To są rzeczy drugorzędne. Bardzo się cieszę z tej nagrody. Po osiemdziesięciu latach, jest to wielkie zaskoczenie dla mnie, ale tez i wielka radość, bo widać, że to ziarno wykonawstwa muzyki dawnej dalej żyje i przynosi jakieś owoce
Kolejną odsłoną Fryderyk Festiwal 2022 w Szczecinie będzie Gala Muzyki Rozrywkowej i Jazzu, która odbędzie się 29 kwietnia w Netto Arenie.
Retransmisja w TVP Kultura 28 kwietnia odbędzie się o godz. 22:40. Już teraz obejrzyjcie zdjęcia z wydarzenia!
PrzeAmbitni dali dach nad głową dla 30 osób z Ukrainy (w tym 15 małych dzieci) – chcemy pomóc kolejnym, ale potrzebujemy pomocy: wesprzyj ZBIÓRKĘ www.zrzutka.pl/z/przeAmbitniUKRAINA
ZOBACZ RÓWNIEŻ- Ujawniono płeć dziecka Kasi Sokołowskiej!











































Fot. Akpa
AW
news
Maurycy Popiel i Sara Janicka ZASKOCZENI finałem Kaczorowskiej i werdyktem “Tańca z Gwiazdami”?
news
Agnieszka Kaczorowska i Marcin Rogacewicz: TAK żegnają FANÓW! Podsumowują TRUDNE momenty “Tańca z Gwiazdami”
Agnieszka Kaczorowska i Marcin Rogacewicz TAK żegnają FANÓW – podsumowują TRUDNE momenty “Tańca z Gwiazdami”
news
SZOK! Katarzyna Zillmann tłumaczy POCAŁUNEK z “Tańca z Gwiazdami” – MOCNA odpowiedź PARTNERKI
news
Julia Żugaj ujawnia kulisy „Tańca z Gwiazdami”. Chciałaby znów zatańczyć z Wojciechem Kuciną?
Julia Żugaj znów na językach fanów! Influencerka i wokalistka, która szturmem zdobyła popularność dzięki internetowi i udziałowi w programach Polsatu, w najnowszym wywiadzie odsłoniła kulisy dwóch najgłośniejszych show, w których brała udział. W rozmowie z dziennikarzem nie tylko porównała „Taniec z Gwiazdami” i „Twoja Twarz Brzmi Znajomo”, ale też zdradziła, jak naprawdę wyglądała jej relacja z partnerem tanecznym, Wojtkiem Kuciną. Jej słowa z pewnością zaskoczyły fanów. Dowiedz się więcej!
Choć Julia Żugaj zaczynała swoją karierę w internecie jako członkini TeamX, dziś jest samodzielną artystką, której nazwisko pojawia się coraz częściej w kontekście dużych telewizyjnych produkcji. Początki miała typowe dla influencerki – krótkie filmiki, współprace z markami, rosnąca popularność wśród młodzieży. Jednak szybko postanowiła obrać własny kierunek. Dziś łączy światy internetu, muzyki i telewizji, a jej każdy ruch jest szeroko komentowany w sieci.
Po odejściu z TeamX, Julia Żugaj zaczęła budować swoją markę w branży muzycznej. Wydała kilka singli, w tym „Noc”, „Południowy biegun”, „Sam na sam” z Piotrem Kupichą oraz „Va Banque” z Darią Marx. Jej piosenki biją rekordy wyświetleń na YouTubie, a koncerty gromadzą tysiące fanów. Jednak mimo sukcesu, wokół jej osoby nie brakuje kontrowersji – szczególnie po występach na żywo, które bywają różnie oceniane przez internautów.
Prawdziwy przełom w jej karierze nastąpił jednak, gdy pojawiła się w programie „Taniec z Gwiazdami”. W parze z Wojciechem Kuciną dotarła aż do finału, zajmując drugie miejsce. Dla młodej artystki był to ogromny sukces, ale też sprawdzian wytrzymałości fizycznej i psychicznej. Ich wspólne występy pełne emocji i pasji przyciągały uwagę zarówno jurorów, jak i publiczności. Chemia między nimi była nie do podrobienia, co sprawiło, że stali się jednym z najbardziej komentowanych duetów w historii programu.
Po sukcesie w „TzG” Julia została zaproszona do kolejnego show Polsatu – „Twoja Twarz Brzmi Znajomo”. Tutaj również nie zawiodła. W ostatnim odcinku wcieliła się w Andrzeja „Kobrę” Kraińskiego z zespołu Kobranocka, wykonując utwór „Kocham cię jak Irlandię”. Na scenie zaprezentowała ogromny luz, rockową charyzmę i energię, której pozazdrościć mogliby jej doświadczeni artyści.
Występ został świetnie oceniony przez jury. Piotr Gąsowski nie szczędził pochwał:
Od czasów, kiedy jestem tutaj jurorem, jesteś najlepiej udającą grającą na gitarze ze wszystkich. Jestem z ciebie dumny. I wiesz co? Chcę powiedzieć, cokolwiek się nie wydarzy, jesteś wielką wygraną, ponieważ walczysz ze swoimi słabościami i wiem, że też uczysz młodych ludzi normalności i pracy. Dziękuję ci bardzo – mówił.
POLECAMY: „Taniec z Gwiazdami”: Maciej Musiał w roli jurora i zaskakująca eliminacja. Kto odpadł w siódmym odcinku?
Julia Żugaj UJAWNIA prawdę o “Tańcu z Gwiazdami”
Ostatnio pojawił się wywiad z Julią Żugaj dla portalu Kozaczek.pl, w którym reporter poprosił ją o porównanie dwóch programów – „Taniec z Gwiazdami” i „Twoja Twarz Brzmi Znajomo”. Influencerka nie owijała w bawełnę i ujawniła, który format był dla niej trudniejszy oraz do którego chętniej by wróciła.
Jakbym miała jeszcze raz pójść do jakiegoś programu, to bym wybrała “Taniec z gwiazdami”. Po pierwsze, bo dużo bardziej lubię ten format, po prostu jako format. Po drugie, ‘Taniec z gwiazdami” bym powiedziała, że był cięższy fizycznie, natomiast “Twoja Twarz” psychicznie. Jakoś z tym bólem fizycznym wydaje mi się, że poradziłabym sobie lepiej po raz drugi – powiedziała w rozmowie.
Influencerka została również zapytana, czy w związku z jubileuszową edycją programu planuje ponownie pojawić się na parkiecie. Jej odpowiedź nie pozostawiła cienia wątpliwości:
Jeśli będzie taka możliwość i się dostanę zaproszenie, to jak najbardziej. Ja kocham całym sercem ten format, odkąd tylko pamiętam, więc chcę być tam jak najczęściej – wyjaśniła.
Najwięcej emocji wywołała jednak jej wypowiedź dotycząca Wojciecha Kuciny, z którym tworzyła tak zgrany duet na parkiecie. Dziennikarz zapytał, czy po zakończeniu programu utrzymują ze sobą kontakt. Jej słowa zaskoczyły wielu fanów.
Nie, nie mamy kontaktu żadnego praktycznie. Ja to tak jak zawsze sobie o tym myślę, to porównuję to do szkoły. Że jak się jest razem w tej klasie i spędza razem czas, to jakoś ten kontakt jest, a po czasie on się wykrusza. Natomiast to nie zmienia faktu, że przeżyliśmy razem wspaniałą przygodę i zawsze będę mu wdzięczna za to, ile wsparcia od niego otrzymałam w tym wyjątkowo trudnym dla mnie czasie – tłumaczyła.
Mimo burzliwych komentarzy, jedno pozostaje pewne – Julia Żugaj to dziś jedno z najgorętszych nazwisk młodego show-biznesu. Niezależnie od tego, czy śpiewa, tańczy, czy mówi o emocjach, zawsze wzbudza ogromne zainteresowanie. Jej historia pokazuje, że determinacja i szczerość w świecie pełnym pozorów wciąż potrafią się obronić. A patrząc na jej kolejne kroki – wszystko wskazuje na to, że najlepsze dopiero przed nią.
ZOBACZ RÓWNIEŻ: „Taniec z Gwiazdami”: Maciej Musiał w roli jurora i zaskakująca eliminacja. Kto odpadł w siódmym odcinku?
Chcielibyście zobaczyć jeszcze Julię Żugaj w jakimś formacie telewizyjnym? Dajcie znać w komentarzu pod artykułem oraz na Instagramie, Facebooku i TikToku!





Autor: Szymon Jedynak
-
showbiz1 dzień temuNie do wiary, co zrobili Kaczorowska i Rogacewicz po werdykcie w „Tańcu z Gwiazdami”. Lawina komentarzy
-
showbiz20 godzin temuTYLKO U NAS: Dlaczego Agnieszka Kaczorowska i Rogacewicz odpadli z „Tańca z Gwiazdami”? Tomasz Wygoda ujawnia kulisy
-
news2 dni temuAgnieszka Hyży pokazała zdjęcia z pierwszego tańca Cichopek i Kurzajewskiego. Tak wyglądała zakochana para
-
showbiz5 dni temuKatarzyna Cichopek i Maciej Kurzajewski biorą ślub. Lista gości zaskakuje: Miszczak i Kurska to dopiero początek
-
news1 dzień temuAgnieszka Kaczorowska “WYRZUCONA” z “Tańca z Gwiazdami’? Tomasz Wygoda zdradza SYSTEM!
-
news5 dni temuTYLKO U NAS: Kto wystąpi w nowym sezonie „99 Gra o wszystko”? Oto lista uczestników
-
news3 dni temuAgnieszka Kotońska bez ogródek o relacji Kaczorowskiej i Rogacewicza. Te słowa rzucają nowe światło?
-
showbiz3 dni temuMikołaj “Bagi” Bagiński zrezygnuje z udziału w „Tańcu z Gwiazdami”? Niepokojące doniesienia o stanie zdrowia

Dodaj komentarz